Newsletter jest ważnym elementem marketingu internetowego. Ale aby był skuteczny musi być odpowiednio przygotowany.

Zapisy na newsletter
Zapisy na newsletter najlepiej przeprowadzać metodą double opt-in , czyli za potwierdzeniem zapisu przez link aktywacyjny wysyłany mailem. Uniknie się w ten sposób posądzenia o spam. Wiadomości będą trafiały tylko do tych, którzy wyrazili na to zgodę.
Powinno się też dać użytkownikom możliwość rezygnacji z newslettera. Najlepiej umieszczać odnośnik do rezygnacji w wysyłanych wiadomościach.

Sposób prowadzenia newslettera
Sposób prowadzenia newslettera jest w dużej mierze uzależniony od rodzaju serwisu. Właściciele sklepów internetowych w wysyłanych mailach będą zamieszczać informacje o nowych produktach i promocjach. Serwis informacyjny będzie wysyłał najciekawsze informacje z ostatnich dni. Niektóre serwisy chcąc wyróżnić subskrybentów newslettera przygotowują specjalne materiały dla nich. Są one wysyłane mailami, ale nie publikowane na stronach serwisu.
Styl prowadzenia newslettera należy też dopasować do grupy docelowej. Na luźniejszą formę może sobie pozwolić np. serwis dla studentów, ale już bank czy inna instytucja finansowa powinna przygotowywać wiadomości w „poważnym” stylu.

Format wiadomości
Do wyboru są dwa formaty: txt i html. Te pierwsze dzisiaj są już rzadkością. Html daje więcej możliwości. Pozwala ładnie formatować tekst, dodawać grafikę.

Temat wiadomości
Powinien być zgodny z treścią wiadomości. Celem tematu jest skłonienie użytkownika do przeczytania wiadomości, dlatego temat powinien wzbudzać ich zainteresowanie. Jak najbardziej w temacie można używać zwrotów czysto marketingowych.

Nadawca wiadomości
Najlepiej jako nadawcę podawać imię i nazwisko konkretnej osoby lub nazwę firmy. Na pewno należy unikać ogólnych haseł, jak: webmaster, dział obsługi (bez nazwy firmy).

Personalizacja
Dobrym pomysłem jest personalizacja wiadomości, czyli zwracanie się do czytelnika imieniem, np. Witaj Tomaszu. Trzeba pamiętać o przygotowaniu dwóch wersji wiadomości, w zależności od płci odbiorcy.

Częstotliwość

Częstotliwość wysyłania maili musi być przemyślana. Nie warto zasypywać użytkowników wiadomościami za często, bo tylko zrazi ich to do naszego serwisu. Optymalna częstotliwość to maksymalnie 4 wiadomości miesięcznie. Przy ustalaniu częstotliwości wysyłania newslettera trzeba wziąć pod uwagę jak często serwis będzie aktualizowany. Nie ma sensu wysyłać maili do Internautów, jeśli na stronie nie pojawiło się nic nowego.

Jak rozsyłać?

Dopóki baza maili nie jest duża można wysyłać newsletter korzystając z programu pocztowego używanego na co dzień. Pamiętać należy, że listę adresów mailowych wpisać trzeba w pole Kopia ukryta. Pod żadnym pozorem nie wolno maili wpisywać w pole Do, ponieważ każdy kto dostanie naszą wiadomość oprócz treści będzie widział adresy mailowe innych użytkowników. Do takiej sytuacji nie wolno absolutnie dopuścić.
Jeśli baza maili stale się powiększa warto skorzystać z programów do wysyłania newsletterów. Wiele z nich jest dostępnych jako aplikacje internetowe. Koszty takich usług są naliczane albo za wysłanie jednej wiadomości albo abonamentowo.