Aby rozpocząć kampanię najpierw musisz utworzyć konto Adwords. Można to zrobić na stronie adwords.google.com (należy kliknąć Zacznij teraz).
Po założeniu konta na na twój adres mailowy dostaniesz wiadomość z linkiem aktywacyjnym konto Adwords. Po kliknięciu w niego automatycznie zostaniesz zalogowany na swoje nowe konto Adwords. Od razu pojawi się ekran z propozycją stworzenia pierwszej kampanii. Kliknij na Utwórz pierwszą kampanię.
Tworzenie kampanii to dwa kroki: wybór ustawień kampanii i stworzenie kampanii i słów kluczowych.
Ustawienia kampanii
Lokalizacje, języki i grupy demograficzne
Domyślnie reklama będzie kierowana na język polski i Polskę. Jeśli nasz serwis ma inne wersje językowe to kampania powinna być kierowana również na te języki.
Wybierając lokalizację należy się zastanowić do kogo ma trafiać reklama. Istnieje możliwość ustawienia jednego regionu Polski albo np. konkretnego miasta. Jeśli usługi, które będą reklamowane, skierowane są do mieszkańców jednego miasta, nie ma sensu tworzyć kampanii na cały kraj. Wyobraźmy sobie sytuację, że swoje usługi reklamuje zakład fryzjerski z Krakowa. Oczywistym jest, że nikt np. ze Szczecina nie będzie przyjeżdżał do Krakowa, aby obciąć włosy. W tej sytuacji jako lokalizację reklamy należy podać Kraków lub woj. małopolskie.
Sieci, urządzenia i rozszerzenia
W przypadku sieci do wyboru są dwie opcje. Reklama może być wyświetlana w sieci wyszukiwania Google lub/i na stronach partnerów wyszukiwania. W Google reklamy wyświetlane są nad lub obok (po prawej stronie) wyników organicznych. W sieci partnerskiej reklamy kierowane są automatycznie na treść i adres URL danej strony internetowej.
W przypadku urządzeń można wybrać komputery stacjonarne i laptopy lub/i urządzenia iPhone i inne urządzenia przenośne z przeglądarką internetową.
Stawki i budżet
Podstawowym sposobem kontroli kosztów kampanii jest ustawienie budżetu dziennego. Należy dobrze przemyśleć jego stawkę. Zbyt niska oznacza mało wyświetleń, a co za tym idzie mało kliknięć na reklamę. Zbyt wysoka może generować duże koszty przy słabych efektach. Przy tworzeniu pierwszej kampanii lepiej zacząć od niskiego budżetu dziennego, a w miarę zdobywania doświadczenia można operować coraz większym budżetem. Warto również na początku korzystać z automatycznego ustalania stawki CPC, czyli opłaty za jedno kliknięcie reklamy. Przy kolejnych kampaniach, mając już doświadczenie, można spróbować ustalać samodzielnie maksymalne stawki CPC.
Ustawienia zaawansowane
W ustawieniach zaawansowanych można m.in. ustawić datę rozpoczęcia i zakończenia kampanii. Można wybrać konkretne dni i godziny w jakich reklamy mają być wyświetlane. Można także ustawiać inne stawki CPC dla różnych przedziałów czasowych. Wyświetlanie reklam można ustawiać rotacyjne, jedne mogą być wyświetlane częściej, inne rzadziej.
Tworzenie reklamy i słowa kluczowego
Zarządzanie słowami kluczowymi
To najważniejszy element całej kampanii.
Należy wybierać słowa kluczowe, których będą używali w wyszukiwarkach potencjalni klienci. Na początek powinny to być słowa opisujące reklamowany produkt. Stworzą one podstawową bazę słów. Potem bazę można rozszerzać o dodatkowe słowa.
Na tym etapie tworzenia kampanii bardzo pomocne jest Narzędzie propozycji słów kluczowych. Podpowiada ono dodatkowe słowa kluczowe, synonimy i możliwości pisowni słów. Może też oszacować ruch dla danych słów kluczowych.
Pomocne będzie też grupowanie słów kluczowych według podobieństw. Będzie to miało odzwierciedlenie w niższych stawkach za jedno kliknięcie i wpłynie na poprawę jakości kampanii.
Tworzenie tekstu reklamy
Dobra reklama musi przyciągnąć uwagę klienta i przekonać go do wykonania akcji, np. kupna produktu.
Główne zasady tworzenia reklamy:
1.treść reklamy powinna zawierać słowa kluczowe
2.dopasowanie treści do grupy docelowej. Inne formy językowe zostaną użyte w reklamie skierowanej do studentów, inne do ludzi 50+.
3.przekaz reklamowy musi jasno określać reklamowany produkt
4.dobre wykorzystanie powierzchni reklamy.
Elementy z których składa się reklama tekstowa w Adwords:
-nagłówek, którego zadaniem jest zwrócić uwagę potencjalnych klientów W nagłówku powinny zostać umieszczone słowa kluczowe. Błędem jest umieszczanie w nagłówku nazwy formy czy domeny. Nagłówek powinien zawierać istotną informację dla grupy docelowej. Np. jeśli reklamowany jest salon samochodów, to nagłówkiem może być hasło: Szukasz samochodu? lub Chcesz kupić samochód?
-opis, w którym powinny się znaleźć zalety produktu czy usługi, ale także wezwanie do działania, np. wejdź, sprawdź, przeczytaj.
-adres URL- wyświetlany i docelowy. Adres wyświetlany nie musi być identyczny jak docelowy. Najbardziej efektywne jest skierowanie użytkowników do strony docelowej, np. na podstronę reklamowanego produktu, a nie np. na stronę główną firmy.
Ten artykuł to tylko krótki wstęp jak rozpocząć przygodę z Google Adwords. Warto zapoznać się także z pomocą Adwords: https://adwords.google.com/support/aw/?hl=pl.