Narzędzia Google dla Webmasterów (ang. Webmaster Tools) to jedno z ciekawszych urządzeń służących do zbierania informacji na temat swoich witryn internetowych. Webmaster Tools umożliwia weryfikowanie indeksowania stron serwisu, optymalizowanie go pod kątem wyszukiwarek, dostarcza również szeregu innych danych interesujących z punktu widzenia SEO/SEM i nie tylko. W artykule przedstawimy najciekawsze opcje udostępniane nam przez twórców tej aplikacji.

Pulpit Nawigacyjny narzędzi Google dla webmasterów poinformuje nas o wyszukiwanych hasłach witryny, najpopularniejszych stronach naszej witryny, średniej pozycji na wybrane frazy oraz linkach prowadzących do strony. Zyskamy również informacje o znalezionych słowach kluczowych znalezionych przez Googleboty podczas indeksowania witryny. To cenna sugestia podczas dokonywania optymalizacji witryny, jako że te słowa kluczowa powinny odzwierciedlać tematykę witryny, a zatem wskazywać na frazy, na które strona będzie brana przez uwagę przez wyszukiwarki. W zakładce diagnostyka dowiemy się od złośliwym oprogramowaniu (malware), na które na naszej stronie mogą zwrócić uwagę roboty wyszukiwarki, a także błędy napotkane przez Google podczas indeksowania witryny. Kolejną ciekawą informacją są dane dotyczące aktywności Googlebota na stronie, przedstawianą w postaci przejrzystych wykresów. Narzędzia Google dla Webmasterów oferuje także sugestie dotyczące kodu HTML witryny, którą bada. W razie problemów, program informuje nas o następujących problemach związanych z zawartością witryny:
podwójne meta-opisy
długie meta-opisy
krótkie meta-opisy
brak tagów tytułowych
podwójne tagi tytułowe
długie tagi tytułowe
krótkie tagi tytułowe
zawartość niemożliwa do zaindeksowania

Opcja „Laboratorium” umożliwia nam podgląd naszej witryny w wyszukiwarce Google, polegający na wyświetlaniu screenów stron obok standardowych wyników wyszukiwania. Zazwyczaj takie obrazy są generowane podczas indeksowania, a jeżeli taki obraz różni się od wyglądu strony widzianej przez odwiedzających, może być to diagnoza trudności indeksowania naszej strony przez Googleboty.

Kolejnym aspektem działania witryn internetowych, o którym informacji dostarczaj nam Google Webmaster Tools jest wydajność witryny.

Zaprezentowane dane mogą informować nas na przykład o wczytywaniu naszej witryny przez przeciętnie dłuższy czas aniżeli w przypadku danego procenta witryn.

Kolejną ciekawą opcją Google Webmaster Tools jest możliwość zgłoszenia xml-owej sitemapy, która może przyspieszyć indeksowanie naszej witryny. Aplikacja informuje nas ponadto o tym, ile i które ze złoszonych w sitemapie stron serwisu już zaindeksowanych, a które na indeksację dopiero czekają.

Informacji udostępnianych przez Google Webmaster Tools jest więc wiele i są bardzo ciekawe z punktu widzenia marketingu przez wyszukiwarki i nie tylko.

Z przynajmniej jedną rzeczą w Narzędziach Google dla Webmasterów należy jednak uważać. Lista indeksowanych linków wskazywanych przez Webmaster Toolu jest generalnie zdecydowanie większa aniżeli zaindeksowanych linków diagnozowanych przez formułę link:nazwa.com. Jednym z tego powodów jest wskazywanie przez Webmaster Toola linków typu nofollow.

Narzędziach Google dla Webmasterów są być zatem ciekawym i darmowym narzędziem do diagnozowania stron internetowych, który przyda się zarówno w przypadku prowadzenia stron czysto amatorsko, jak i do badania wielkich projektów internetowych.