Optymalizacja strony internetowej polega na dostosowaniu kodu i treści strony, tak by powstał serwis przyjazny wyszukiwarkom i użytkownikowi.
1. Nazwa domeny – warto w domenie umieścić słowa kluczowe. Nie warto natomiast korzystać z darmowych domen i aliasów.
2. <Title>Tytuł Strony</Title>
Tytuł strony to jedna z pierwszych informacji, którą dostaje robot podczas odwiedzin strony. Warto w tytule umieścić słowo kluczowe. Na dzień dzisiejszy jest to najmocniejszy ze znaczników. Oczywiście nie może on być też naładowany tylko i wyłącznie słowami kluczowymi, musi być logicznym zdaniem. Słowa kluczowe najlepiej umieszczać na początku zdania. Każda podstrona powinna mieć unikalny tytuł. Długość tytułu powinna nie przekraczać 70 znaków.
3. <meta name="description" content="opis strony"/>
W tym miejscu należy umieścić tekst - jedno, dwa zdania na temat tego, co znajduje się na stronie. W opisie warto umieścić słowa kluczowe. Google wyświetla 156 znaków.
4. <meta name="keywords" content="słowa kluczowe"/>
Kiedyś ten znacznik był bardzo ważny, jednak po tym jak zaczęto posługiwać się nim w sposób niezgodny z polityką Google, roboty najczęściej go pomijają. Słowa kluczowe należy wpisywać po przecinkach, ich łączna długość nie powinna przekraczać 500 znaków.
5. <h1>...<h6>, czyli nagłówki na stronie.
Roboty traktują je jako ważniejsze niż inny tekst. Dobrze by było, żeby w nich także znalazły się słowa kluczowe, przy czym nagłówek <h1> powinien być tylko jeden na jednej podstronie.
6. Znaczniki <em>, <strong> – kursywa i pogrubianie.
Podnoszą znaczenie słowa, więc warto w w nich umieszczać słowa kluczowe. Trzeba też pamiętać, że znaczniki <i> i <b>, chociaż wizualnie wyświetlają tekst tak samo jak <em> i <strong>, to nie powodują wzrostu ważności słów w nich zawartych.
7. Tekst na stronie.
To bardzo ważny czynnik przy pozycjonowaniu. Przynajmniej dla Google, które często podkreśla, że dobra treść pozycjonuje się lepiej. Tylko co będzie dobrą treścią? Otóż w treści powinny się znaleźć słowa kluczowe. Jednak nie mogą to być tylko słowa kluczowe, ponieważ robot potraktuje tą treść jako spam (keyword stuffing – napychanie tekstu słowami kluczowymi, przez co tekst jest nielogiczny ). Dobrze jest też często aktualizować treść. Treść musi powinna być unikalna, nie można jej kopiować z innych stron (duplicate content).
8. Wartości ALT, TITLE dla obrazków.
ALT to tekst alternatywny. Pokazuje się, gdy grafika nie może zostać wyświetlona, np. przeglądarka ma wyłączone wyświetlanie obrazków. W przypadku grafik dekoracyjnych takich jak tło czy bullety atrybut ALT należy zostawić pusty. Jeśli na grafice jest umieszczony tekst, należy go powtórzyć w atrybucie ALT. Ma to znaczenie przy nawigacji czy dostępności, np. osobom niewidomym, które nie widzą ekranu, specjalny program czyta tekst z ALT.
TITLE to tekst, który wyświetla się po najechaniu kursorem na grafikę.
Przy optymalizacji grafiki warto mieć na uwadze jeszcze kilka rzeczy. Nazwa pliku graficznego powinna się składać z kilku dobrze opisujących grafikę fraz oddzielonych myślnikami. Warto umieszczać pod lub nad obrazkiem podpis do grafiki. Roboty wyszukiwarek łatwiej powiążą wtedy treść z grafiką. Przy linkowaniu obrazków do artykułów powiązanych tematycznie należy jako anchor tekstu używać słów kluczowych związanych z grafiką.
9. Linki.
Linki na stronie są jak drogi dla robotów. Jeżeli są odnośniki do każdej podstrony, robotom łatwiej będzie zaindeksować stronę. Linków na stronie powinno być maksymalnie 100, tak sugeruje Google. W praktyce nie zawsze jest to możliwe, zwłaszcza przy dużych serwisach. Trzeba również dbać o to, by linki były przyjazne. To takie linki, które nie zawierają parametrów dynamicznych i łatwiej się je zapamiętuje. W przyjaznych linkach można również słowa kluczowe.
Np. nieprzyjazny link: www.strona.pl/index.php?id=1&cat=5&lang=pl&page=2
przyjazny link: www.strona.pl/kategoria/nazwa-1.html