Pozycjonowanie jest (prawie) dla każdego. Słowo pozycjonowanie od kilku lat przewija się w myślach polskich internautów. Dla osób, które mają pomysł na serwis, dla firm które tworzą strony internetowe, może okazać się strategicznym działaniem, które zwiększa tak zwany "ruch na stronie". Pomimo coraz większej popularności i potrzeby zaistnienia w wyszukiwarkach, na kampanie związane z pozycjonowaniem wydaje się cały czas mniej pieniędzy, niż na inne formy reklamy. Paradoksalnie jest to pozytywny przejaw, ponieważ zanim ktoś pomyśli o pozycjonowaniu warto najpierw o nim poczytać i dowiedzieć się o co w tym wszystkim chodzi, gdyż w wielu przypadkach tak na prawdę będziemy mogli sami wypozycjonować naszą stronę.

Po przeczytaniu tej porady zakładam, że każdy kto posiada stronę internetową, którą chce wypozycjonować na jakieś słowo kluczowe, najpierw spróbuje zrobić to sam zanim wyda pieniądze na firmę, która się zajmuje tym profesjonalnie. Dlaczego? Po pierwsze okazuje się, że wejście do pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania może być proste, gdy słowo kluczowe ma małą konkurencję - często tak jest z frazami lokalnymi. Po drugie nawet jeżeli nam się nie uda, to łatwiej nam będzie patrzeć na poczynania firm pozycjonerskich i rozliczać ich za pracę.

Od czego zacząć? Najpierw nauczymy się kilku niezbędnych parametrów.

1. PageRank (PR) – zmienny parametr, który określa wartość naszej strony i da się go zmierzyć. Może mieć wartość od 0 do 10. Algorytm jego obliczania jest oczywiście pilnie strzeżony, jednak wiadomo, że opiera się na stosunku jakości do ilości linków. Im większy tym lepszy. Nie przerażajmy się jednak jeżeli wartość PR jest zerowa, jest to normalne dla każdej nowej strony. Na wyższą rangę strona musi sobie zasłużyć. PR nie jest jedynym parametrem, który wpływa na pozycję w Googlach.

2. Back Link – czyli link zwrotny – a jeszcze inaczej wszystkie linki, hiperłącza, które prowadzą do naszej strony. Ilość linków kierujących do naszego serwisu ma ogromne znaczenie dla faktu, na którym miejscu znajdzie się nasza domena na dane słowo kluczowe wpisane w wyszukiwarkę. Zasada im więcej tym lepiej także tutaj obowiązuje, jednakże każdy link ma swoją wartość. Czasem lepiej wybrać jeden link ze strony PR 4 niż pięć ze strony o PR 0 .

3. Site - czyli liczba zaindeksowanych stron dla naszej domeny, którą widzą wyszukiwarki. Wskaźnik indeksacji jest zależny od PR i linków. Przy braku linków, niskim PageRanku, nasze strony będą indeksować się długo, a co za tym idzie nie pojawią się w Google, Yahoo czy Bingu.

Kolejnym etapem jest przygotowanie elementów naszej strony - optymalizacja. Jeżeli mamy już gotową stronę, należałoby ją odpowiednio zmodyfikować, przystosować do wymagań wyszukiwarki. Jeżeli budujemy ją dopiero - warto zadbać, aby te elementy zostały także wzięte pod uwagę podczas omawiania projektu.

1. Nazwa domeny – słowo kluczowe w adresie strony może skutecznie podnieść naszą pozycję w wynikach wyszukiwania na daną frazę. Nie warto stosować darmowych domen i aliasów.

2. <Title>Tytuł Strony</Title>
Tytuł strony to jedna z pierwszych informacji, którą otrzymuje robot podczas odwiedzin naszej witryny. Warto zwrócić uwagę na to, żeby w tytule znalazło się słowo kluczowe, na które chcemy się pozycjonować. Na dzień dzisiejszy jest to najmocniejszy ze znaczników, o który należy bezwzględnie zadbać. Nie powinien on być też naładowany tylko i wyłącznie słowami kluczowymi, powinien być logicznym zdaniem. Słowa kluczowe najlepiej umieszczać na początku zdania. Każda podstrona powinna mieć swój unikalny tytuł. Długość tytułu powinna nie przekraczać 65 znaków (tyle wyświetla przeglądarka Google).

3. <meta name="description" content="opis reklamowy strony"/>
W tym miejscu piszemy tekst, jedno, dwa zdania na temat tego, co oferuje nasza strona, dobrze by było żeby także zawierał słowa kluczowe. Google wyświetla 156 znaków.

4. <meta name="keywords" content="słowa kluczowe"/>
Ten znacznik posiadał kiedyś bardzo istotne znaczenie, jednak po tym jak zaczęto posługiwać się nim w sposób niezgodny z polityką Google, roboty z reguły go pomijają. W tym znaczniku słowa kluczowe wpisuje się po przecinkach, ich łączna długość nie powinna przekraczać 500 znaków.

5. <h1>...<h6>, czyli nagłówki na stronie. Roboty traktują je lepiej niż inny tekst (jako ważniejsze), dlatego dobrze by było, żeby w nich także znalazły się słowa kluczowe, przy czym nagłówek <h1> powinien być tylko jeden na jednej podstronie.

6. <em>, <strong> -znaczniki –kursywa i pogrubiający. Podnoszą w mniemaniu robotów znaczenie słowa, więc warto w nie ująć także słowa kluczowe. Trzeba pamiętać, że znaczniki <i> i <b>, mimo że wizualnie wyświetlają tekst identycznie jak <em> i <strong>, nie powodują wzrosty ważności słów w nich zawartych.

7. Tekst na stronie. Dla wielu jest to najważniejszy czynnik przy pozycjonowaniu. Przynajmniej dla Google, które na każdym kroku podkreśla, że dobra treść pozycjonuje się lepiej. Pytanie tylko co nazwać dobrą treścią. Otóż w treści powinny się znaleźć słowa kluczowe. Jednak słowa kluczowe nie mogą także być tylko treścią, ponieważ robot potraktuje tą treść jak spam (keyword stuffing – napychanie tekstu słowami kluczowymi, wielokrotne ich powtarzanie, przez tekst przestaje być logiczny ). Dobrze jest też często wprowadzać zmiany na stronie, aktualizować treść. Treść musi być również unikalna, nie można jej kopiować z innych stron (duplicate content).

8. Wartości ALT, TITLE dla obrazków. ALT to tekst alternatywny, który pokazuje się gdy grafika nie może zostać wyświetlona, np. w przypadku przeglądarek niegraficznych lub graficznych z wyłączoną możliwością wyświetlania obrazków. Tekst zawarty w ALT wyświetla się także zanim załaduje się grafika. W przypadku grafik dekoracyjnych takich jak tło czy bullety atrybut ALT należy zostawić pusty. Jeśli na grafice jest umieszczony tekst, należy go powtórzyć w atrybucie ALT. Jest to pomocne przy nawigacji, ale również ma ogromne znaczenie dla osób niewidomych, które nie widzą obrazków a specjalny program czyta im właśnie tekst z ALT.
TITLE to tekst, który wyświetla się po najechaniu kursorem na obrazek.
Poza wartościami ALT i TITLE trzeba pamiętać jeszcze o kilku zasadach przy optymalizowaniu grafiki na strony www. Nazwa pliku graficznego powinna się składać z kilku dobrze opisujących grafikę fraz oddzielonych myślnikami. Ważne jest również to, aby pod lub nad obrazkiem umieszczać podpis do grafiki. Robotom wyszukiwarek łatwiej będzie powiązać tekst z grafiką. Z tego samego powodu trzeba pamiętać, że obrazki muszą być powiązane z tematyką strony www. Przy linkowaniu obrazków do artykułów powiązanych tematycznie należy jako tekstu używać słów kluczowych związanych z grafiką.

9. Struktura linków. Chodzi o ogólną budowę strony bądź serwisu, linki na naszej stronie są jak drogi dla robotów. Jeżeli posiadamy odnośnik do każdej podstrony, robotom będzie łatwiej dotrzeć i indeksować je. Linków na stronie powinno być maksymalnie 100. Jednakże jest to liczba umowna sugerowana przez pracowników Google. W praktyce bywa często inaczej, ponieważ przy bardzo dużych serwisach ciężko jest zmieścić się w tej liczbie. Należy również pamiętać o przyjaznych linkach. To takie linki, które nie zawierają parametrów dynamicznych i są łatwiejsze w zapamiętaniu. Dodatkowo w przyjaznych linkach można umieścić słowa kluczowe.
Np. nieprzyjazny link: www.sklep.pl/index.php?id=1&cat=5&lang=pl&page=2
przyjazny link: www.sklep.pl/kategoria/nazwa_produktu-1.html

To są najważniejsze kwestie dotyczące SEO. Linki, PR i dobra optymalizacja to w skrócie najważniejsze aspekty związane z pozycjonowaniem. Jest jeszcze jedna kwestia, czyli zdobywanie linków. Dla potrzeb osób początkujących wystarczy dodawanie do mocnych katalogów (z wysokim PR) naszej strony i w ten sposób dostajemy linka o dobrych wartościach. Bardzo często na forach, blogach mamy możliwość zostawienia linku pod swoim imieniem w komentarzu. Jak również możemy zareklamować naszą stronę w odpowiednim dziale forum. Są to najprostsze metody na zdobycie pierwszych linków, a czasem być może wystarczą do tego, aby nasza strona pojawiła się wyżej. Linkami możemy się też wymieniać, możemy je kupować, jeżeli nasza strona wzbudzi zainteresowanie linki pojawią się także w naturalny sposób, od innych uczestników sieci. Inne sposoby pozyskiwania linków są już bardziej skomplikowane i czasochłonne, wymagają pomysłowości i dużych nakładów pieniężnych oraz czasu. Tym zajmują się specjaliści od pozycjonowania.
Na koniec wspomnę tylko o pewnych zasadach i prawdach, które pośrednio łączą się z pozycjonowaniem. Po pierwsze da się wypozycjonować praktycznie wszystko, najlepszym przykładem jest pojawienie się kiedyś niecenzuralnej domeny na frazę „vatikan”. Dlatego poza pozycjonowaniem przede wszystkim należy się skupić na budowaniu stron, które mają też służyć użytkownikom. Wartościowe strony zawsze są doceniane w internecie, za co często ktoś odwdzięcza się linkiem. Pamiętajcie o tym jeżeli tworzycie coś w perspektywie dłuższego okresu czasu.

Przydatne narzędzia początkującego pozycjonera:
1.Keyword Tool – narzędzie do propozycji słów kluczowych, możemy w nim sprawdzić popularność danej frazy oraz jej konkurencyjności;
2.Google Analytics – narzędzie do prowadzenia statystyk na temat naszej strony;
3.Google Webmastertools – narzędzie rejestrujące dane na temat naszej strony, błędy na niej występujące, sprawdza linki kierujące do strony oraz to na jaką frazę znajduje się się nasza strona w wynikach wyszukiwania;
4.SeoQuake – wtyczka do Firefoxa pokazująca linki do naszej strony, jej PR,wiek domeny i wiele innych parametrów;