Jednym z najważniejszych aspektów prowadzenia efektywnych witryn internetowych jest monitorowanie różnego rodzaju statystyk stron. Wiedza na temat najprostszych statystyk, które często dostarczają nam świadczący usługi hostingowe, takich jak ilość odwiedzających naszą stronę, czy pozycja w wybranych wyszukiwarkach na daną frazę, to informacje tylko podstawowe i warto uzupełnić je o statystyki bardziej wyszukane. Jest to o tyle proste, że istnieją dziesiątki darmowych aplikacji internetowych, które pomogą nam w odpowiedzi na pytania takie jak:
-jakie są źródła odwiedzin naszych stron (wyszukiwarki, odwiedziny bezpośrednie, witryny odsyłające),
-jaki jest średni czas spędzony przez użytkowników na naszej witrynie,
-jakie linki prowadzą do naszej witryny,
-jaka była aktywność Googlebota na naszej stronie
i wiele, wiele innych.
Jednym z najpopularniejszych programów do gromadzenia statystyk naszej strony internetowej jest Google Analitycs.
Aplikacja ta jest świetnym rozwiązaniem zarówno dla firm, jak i prywatnych webmasterów, zainteresowanych statystykami swoich stron. Dzięki Google Analitycs możemy tworzyć precyzyjnie kierowane reklamy, lepiej planować działania promocyjne i weryfikować postępy w promocji witryn. Dzięki wykresom statystyk odwiedzin dowiemy się, czy nasz serwis odwiedza więcej osób niż kiedyś, czy też nie. Współczynnik odrzuceń poinformuje nas o tym, ile osób opuściło witrynę ze strony wejściowej. Zaawansowane statystyki treści dostarczą nam danych o tym, które strony serwisu odwiedza najwięcej osób.
Oczywiście to tylko kilka przykładowych spośród szerokiej palety danych, które oferuje nam Google Analitycs.
Alternatywą dla Google Analitycs jest Piwik. O ile GA jest urządzeniem darmowym (wyłączając przypadki np. gdy witryna ma powyżej 5 mln wyświetleń miesięcznie i nie posiada aktywnego konta Adwords), o tyle Piwik opiera się na licencji GNU GPL, zyskujemy więc wiele dodatkowych możliwości, z gwarancją użytkowania go za darmo w dowolnych warunkach oraz możliwości wglądu w kod aplikacji. Użytkownicy Piwika zyskają dostęp do danych takich jak: liczba wizyt na witrynie, statystyki źródeł odwiedzin, informacje o przeglądarkach używanych przez użytkowników, oraz wielu innych informacji.
Należy pamiętać jednak, że niezbędne do istalacji Piwika jest posiadanie hostingu z obsługą określonej wersji PHP oraz dostępem do baz MySQL. W przypadku używania darmowego hostingu, instalacja oprogramowania może być utrudniona bądź niemożliwa.
Ostatnim z omawianych systemów statystyk stron jest aplikacja Webmaster Tools.
Webmaster Tools to kolejny program dostarczany nam przez Google, który umożliwia nam śledzenie popularności naszej witryny. Niezwykle prosta procedura zakładania konta umożliwi nam monitorowanie takich statystyk jak wyszukiwane hasła, linki prowadzące do witryny, stan map witryn, czy linki wewnętrzne. Warto zauważyć, że Webmaster Tools koncentruje się na nieco innych rodzajach statystyk niż Piwik czy Google Analitycs. Nie śledzi bowiem ruchu użytkowników, nie wygeneruje zatem żadnych pochodnych względem tego danych, natomiast- jak wskazuje nazwa aplikacji- zapewni nam kompleksowe „statystyki techniczne”, również niezwykle istotne w efektywnym zarządzaniu witrynami internetowymi.