Sklep internetowy to jeden z najpopularniejszych sposobów sprzedaży w sieci. Jego popularność w dużej mierze bierze się stąd, że nie jest potrzebny duży nakład finansowy. Biurem i jednocześnie magazynem na początku może być po prostu miejsce zamieszkania.

Najważniejsza rzecz to pomysł. Trzeba bardzo poważnie przemyśleć wybór asortymentu i branży, w której chce się działać. Potrzebne jest gruntowne rozeznanie rynku. Sklep ma nam przynosić jak największy zysk, więc nasza oferta musi być lepsza od konkurencji. Możemy np. znaleźć niszę na rynku i sprzedawać produkty, których gdzie indziej nie można dostać. Jeśli jednak zdecydujemy się na sprzedaż produktów, które są dostępne w innych sklepach musimy się zastanowić nad promocją i reklamą. Musimy przekonać klientów, żeby kupili u nas, a nie u konkurencji. Nie jest to wcale łatwe zadanie.
Kiedy już zdecydowaliśmy co będziemy sprzedawać przychodzi czas na wybór oprogramowania. Tutaj mamy właściwie trzy drogi. Możemy skorzystać z darmowych programów np. osCommerce, możemy kupić gotowy sklep, np. Sote czy Shoper. Trzecim rozwiązaniem, jednocześnie najdroższym jest zlecenie napisania sklepu od podstaw programistom. Jeśli nie dysponujemy dużym budżetem możemy zacząć od darmowego sklepu bądź takiego, który kupimy za kilkaset złotych. A kiedy już nasz interes zacznie przynosić dochody możemy bez problemu zmienić platformę na lepszą i droższą.

Zaraz po wyborze oprogramowania trzeba zdecydować jak ma wyglądać nasz sklep. Oczywiście tutaj również możemy skorzystać z darmowych szablonów, kupić gotowy szablon lub zamówić projekt u grafika. Wygląd strony musi zachęcać użytkowników do zakupów.

Kiedy już oprogramowanie i grafika jest wybrana musimy zastanowić się nad domeną i serwerem. Domena powinna być łatwa do zapamiętania i powinna kojarzyć się z naszą działalnością. Serwer natomiast musi być niezawodny i szybki. Każde wyłączenie czy usterka serwera naraża nas na straty finansowe a wolno ładujące się podstrony sklepu z pewnością zniechęcą potencjalnych klientów do zakupów.

Ostatnim elementem otwierania sklepu internetowego jest pozyskanie klientów. Internet daje ogromne możliwości promocyjne, np. katalogi, wyszukiwarki cen, płatne reklamy, linki. Ważne jest dobre wypozycjonowanie sklepu. Im wyżej nasza strona będzie wyświetlana w wynikach wyszukiwań tym więcej użytkowników znajdzie, a potem odwiedzi nasz sklep.

Na koniec jeszcze jedna uwaga. Sklep internetowy jak każdy inny jest działalnością zarobkową. Więc, żeby go otworzyć trzeba zarejestrować własną działalność gospodarczą.