SWL to skrót od System Wymiany Linków, dosyć popularnej, ale jednocześnie ryzykownej metodzie na zdobywanie linków. Najkrócej opisując ideę Systemu Wymiany Linków jest to system, który automatycznie dokonuje wymiany linków pomiędzy serwisami zarejestrowanymi w systemie.

Przykładem SWLu jest Stealth2, będący wewnętrznym systemem wymiany linków.

Systemy Wymiany Linków mogą koncentrować się między innymi na synchronizowaniu „zapleczówek”, rozdzielaniu linków na stronach serwisu, czy nawet monitoringu wskaźników SEO, mogą również skupiać się wyłącznie na samej wymianie linków.

Jak w praktyce wygląda uczestniczenie w SWLach? Zazwyczaj najpierw zgłaszamy naszą witrynę do jednego z wielu istniejących w sieci systemu tego rodzaju, a później instalujemy wygenerowany skrypt. Następnie- zależnie od specyfiki danego systemu- otrzymujemy punkty wyliczane na klarownych zazwyczaj zasadach i nabywamy linki. Z reguły mamy możliwość nabywania punktów za przelewy lub wymianę pomiędzy użytkownikami na ustalonych zasadach.
Taki opis może tworzyć obraz systemu jako bardzo użytecznego i pozbawionego zagrożeń sposobu na poprawianie pozycji witryn.

Rzeczywistość jest jednak nieco bardziej złożona. Jakie są zagrożenia i słabości SWLi? Otóż, raczej nie doprowadzą nas na bardzo wysokie miejsca na często szukane frazy i nie są narzędziem SEO, które zapewniałoby szybkie i fantastyczne efekty. Ponadto, przyjmuje się, że „Google nie przepada za SWLami”. Strony, na których zostają wykryte skrypty, dosyć często tracą wypracowane innymi sposobami pozycje. Ponadto zdarza się nakładanie filtrów, czy nawet banów na takie strony. Czy to całkowicie przekreśla SWLe? Nie, chociaż stawie je w nienajlepszym świetle.

Dosyć często używaną metodą jest stosowanie SWLi na stronach zapleczowych, które linkują dopiero serwisy docelowe. To metoda na pewno bezpieczniejsza aniżeli linkowanie od razu stron docelowych (co jednak nie przekreśla wszystkich niebezpieczeństw systemu!). Czy jest to strategia opłacalna i warta zainteresowania? Odpowiedź na to pytanie musi sobie udzielić każdy z osobna, rozważając stosowne alternatywy i zapoznając się z ofertą i metodą działania konkretnych systemów.

Jeśli więc chcemy używać Systemy Wymiany Linków, odnajdźmy system z wartościowymi stronami, który koncentruje się na zapewnianiu bezpieczeństwa i ma „dobrą historię”.
Pamiętajmy również, że SWLe to tylko jedno z ogromnej ilości narzędzi SEO. Godnymi rozważenia metodami na zdobywanie linków są również nawiązywanie współpracy z innymi serwisami o podobnej tematyce do naszego, odpowiednie katalogowanie albo prowadzenie wartościowych witryn zapleczowych.